27 aprilie 2020

La un moment dat pentru anumite persoane, pentru mine inclusiv, apar niste ganduri despre a face pasul cel mare si a te aseza la casa ta, la propriu, nu la primarie, apare instinctul acela romanesc, simtul de proprietate, sa ai proprietatea ta, chit ca este casa sau doar un apartament. Este acel moment cand incepi sa te gandesti la viitor, cand incepi sa pui in balanta avantajele de a plati lunar o suma de bani catre banca si a avea locul tau sau a plati lunar o suma de bani catre un proprietar si a ramane chirias. Si atunci incepi sa iti evaluezi optiunile, incepi sa calculez ce bani ai pusi acolo, bine, la saltea, cati bani ai putea sa (mai) pui si in cat timp, pentru ca desi credit, prima casa sau ipotecar, tot ai nevoie de niste bani, pentru avans, 5% sau 15%, pentru taxele notariale, pentru taxele bancare. Iei in calcul si cam pe la ce suma ai vrea sa se invarta apartametul tau, cu o marja de 5-10 000 euro sau pe acolo, dar iti faci o idee de un prag maxim peste care nu ai vrea sa treci sau peste care nu poti trece, poate acel prag setat de tine este plafonul maxim pe care ti-l poate da banca prin programul prima casa, poate este mai mic, in functie de venituri si desigur, in functie de rata pe care te gandesti ca o vei avea lunar. 
Dar odata intrat in mintea ta acest gand si desi poate nu ai in totalitate banii care ti-ar fi necesari, incepi sa cauti anunturi pentru apartamente de vanzare sa vezi cam pe la ce preturi se invart apartamentele de configuratia dorita de tine, 2 sau 3 camere sau de ce nu, 4, decomandat sau semidecomandat, intr-o zona anume si tot asa, fiecare cu criteriile setate. Si atunci vezi daca bugetul pe care ti l-ai stabilit se potriveste cu piata imobiliara. 
Vorba clasica si batraneasca "socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ". Asa a fost in cazul meu, bugetul stabilit initial de mine nu a fost cel care era cerut pentru apartamentele compartimentate cum imi doream eu. In momentul ala am mers la banca sa imi fac o simulare de credit, sa vad suma maxima pe care o pot lua de la ei ca sa stiu cu cat as putea sa mai cresc bugetul meu 'ideal'. 
Dupa ce mi-am schimbat filtrul de buget si mi-am refacut calculele pentru cat ar insemna un avans la suma respectiva si cat timp mi-ar lua sa completez si sa ajung la suma respectiva am inceput cautarea. Timp de 4 luni am tot cautat si am tot comparat apartamente si preturi, dar doar in online, nu am fost la nici o vizionare in perioada asta, eram in stadiul de 'studiu', studiam piata. Am gasit intr-un final cateva apartamente care mi-au atras atentia, le-am salvat intr-un excel cu mai multe criterii importante pentru mine precum: pret, zona, etaj, suprafata, anul constructiei, distanta fata de metrou, daca este vandut de agentie sau de proprietar, semidecomandat/decomandat/circular, daca vine cu extra'uri precum mobilat/utilat, loc de parcare etc, si desiguri mici comentarii. Pe parcurs, la un moment dat arata cam asa:


Pe durata procesului de studiat piata am observat ceea ce era firesc, apartamentele se vand, nu ma astepta pe mine. Asa ca mi-am luat inima in dinti, telefonul in mana, geaca pe umar, ochiii de soim la purtator si am plecat la drum. Am inceput efictiv procesul de vizionare. Sunat proprietarii sau agentii care nu percepeau comision la cumparator, ci doar la vanzator, stabilit zi/ora de vizionare, mers efectiv si vazut apartamentul. Aici este din nou partea interesanta, inainte de a merge efectiv la vizionari am vorbit cu persoane care si-au cumparat in ultimii ani apartament, cat de cat recent, sa aflu la ce s-au uitat, ce au descoperit dupa ce l-au luat si ar fi putut observa la vizionare si imi facusem o lista cu 'aspecte de urmarit' precum:
- daca nu are centrala proprie sa nu fie capat de coloana la radet(dureaza cu orele pana ajunge apa calda daca esti primul care face dus, indiferent de etaj) 
- tevile "de apa"( chiuveta si caloriere) sa nu fie de pexal 
- instalatia electrica sa fie pe cupru
- cat de denivelati sunt peretii, daca exista o diferenta foarte mare de nivel este clar ca nu pot fi indreptati doar din glet, ar trebui tencuit sau poate chiar placat cu rigips, deci mult de munca si mai ales pierdut din suprafata
- urme de inflitratii in pereti, de la vecini, de la coloana de tevi sau de afara
- sa nu fie peretii fisurati( revenim la punctul anterior) 
- apartamentul sa corespunda cu schita RLV, sa nu existe sparturi/extindere neoficiale 

Si desigur ce mai parea evident cand inspectam apartamentul. Dar desigur sunt anumite aspecte pe care nu le poti observa la vizionare. In cazul meu: tavanul in anumite camere are huma pe el. Ca sa iti dai seama de asta trebuie ori sa 'scojesti' putin peretele ori sa'l uzi sa observi daca se umfla, dar evident niciun proprietar sau agent imobiliar nu o sa te lase sa faci asta la vizionare
Pentru ca da, intr-un final am gasit "apartamentul meu", stiu ca suna dubios sa spun asta, dar cand am venit la vizionare am avut o senzatie ca 'bai, eu as putea sa vin zilnic aici de la munca, cum am facut astazi, si sa ii spun acasa' 
Am analizat apartamentul, am revenit cu un amic la vizionare si desi ii vazusem minusurile, stiam ca o sa am de munca la el( minus partea cu huma, asta a fost una dintre surprizele descoperite ulterior) dar cu toate astea am decis ca aici o sa fie acasa pentru mine si am inceput procesul de negociere, un proces de negociere care a durat cam 3 saptamani, timp in care am mai fost la vizionari, dar niciunul nu era ca asta, imi ramasese fixat acest apartament si cumva comparam tot ce vedeam dupa cu el. Din fericire, negocierea mi-a iesit si am reusit sa trec la pasul urmator....notar si banca....dar despre asta povestesc in alt articol



4 comentarii:

  1. Imi place tare mult cum ai facut "planul de atac"! :)
    Ma bucur ca ai reusit sa ai cuibul tau!

    Cred ca tavanul era zugravit cu huma pentru ca peretii sa poata "respira" si sa nu existe un prea mare risc de umezeala - noua, cand am zugravit ultima data, ne-a spus seful zugravilor sa facem cu huma tavanele, inclusiv in baie. Am dedus ca sunt destui profesionisti care nu vad cu ochi buni lavabila pentru ca de nu exista o buna aerisire a apartamentului se poate ajunge pana la igrasie sau la un grad umezeala semnificativ, fiind necesare aparate de dezumidificare.

    (am sters pt ca am articulat ceva gresit) :) Scuze.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Stiu ca huma se folosea foarte mult, mai ales inainte, iar acesta fiind un apartament in bloc vechi, cel mai probabil a fost lasata acolo. Problema la huma este ca in timp se umfla si nu poti da cu lavabil peste, trebuie curatata si dat din nou cu huma sau dat cu lavabil. Problema cea mai mare intervine cand vrei sa gletuiesti pentru a nivela tavanul si descoperi ca munca ta se tripleaza, pentru ca trebuie sa stai sa cureti toata huma resepctiva, sa stai sa o dai jos si sa o speli, pentru ca nici gletul nu se prinde peste, sau ma rog, se prinde, dar crapa foarte repede si trebuie sa o iei de la capat..acesta este motivul pentru care a fost o surpriza neplacuta pentru mine sa aflu acest aspect :))

      Ștergere
  2. Cat de tare e articolul asta!
    Îndreptar de vizionat case! :) vb foarte serios!
    Cum sa nu te maturizezi trecând prin procesul asta de analiza?!
    Așteptam “va urma” :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Well...a fost un proces care a durat undeva la cred ca aproape 6 luni, pe acolo, actiunea descrisa in articolul asta a avut o durata efectiva de aproximativ 5-6 luni...si multe fire albe :))

      Ștergere